
Niedźwiedzie potrafią liczyć?
19 czerwca 2012, 11:01Kolejne odkrycia pokazują, jak mało wiemy o inteligencji zwierząt i jak bardzo jej nie doceniamy. W piśmie Animal Behavior ukazał się artykuł, którego autorzy dowodzą, że baribale być może potrafią... liczyć. To o tyle zaskakujące, że dotychczas sądzono, iż umiejętność liczenia mają tylko zwierzęta stadne. Niedźwiedzie zaś są samotnikami.

Superkomputer stworzył trailer do horroru
7 września 2016, 07:19W filmie "Morgan", który właśnie trafił na ekrany kin, główny bohater musi zdecydować, czy uśmiercić sztuczną inteligencję. A skoro w grę wchodzi sztuczna inteligencja, to producenci filmu poprosili sztuczną inteligencję o stworzenie trailera.

Dyrektor Intela ostrzega, że firma musi podjąć większe ryzyko
21 grudnia 2017, 09:54Dyrektor wykonawczy Intela, Brian Krzanich, rozesłał do swoich pracowników list, w którym stwierdza, że firma będzie musiała podjąć większe ryzyko niż obecnie. Intel przechodzi bowiem okres poważnych zmian i ma szansę na zajęcie silnej pozycji na rynkach, na których obecnie jest małym graczem.

Sztuczna inteligencja dla każdego. Prezent od Finlandii
20 grudnia 2019, 16:08Mówiąc wprost, to prezent dla Unii Europejskiej. Dobiega końca prezydencja Finlandii w UE i nasz kraj zdecydował się przetłumaczyć ten kurs na oficjalny język każdego państwa Unii Europejskiej i udostępnić go obywatelom w prezencie. Nie będzie żadnych ograniczeń geograficznych, a zatem tak naprawdę to prezent dla całego świata, stwierdzili przedstawiciele Finlandii.

Duże mózgi ssaków rozwinęły się dzięki dwóm wielkim katastrofom
4 maja 2021, 08:11Po porównaniu masy mózgów i ciał 1400 żyjących i wymarłych gatunków ssaków naukowcy doszli do wniosku, że mózgi ssaków nie powiększały się liniowo. Uczeni wykorzystali w swoich badaniach m.in. skamieniałości 107 ssaków, w tym najstarszej małpy Europy czy prehistorycznych waleni. Okazało się, że zwierzęta o dużych mózgach, jak słonie czy delfiny, powiększały ten organ w różny sposób.

Sztuczna inteligencja pomaga rozszyfrować zasady starożytnej gry
23 grudnia 2024, 06:07W latach 1967–1978 roku Włoska Wyprawa Archeologiczna ISMEO prowadziła pierwsze badania w Shahr-i Sokhta (SiS) w Iranie. Szybko okazało się, że miasto składało się z trzech obszarów: mieszkalnego, cmentarza i przemysłowego. Jego największy rozkwit przypadł na połowę III tysiąclecia przed naszą erą, gdy obszar mieszkalny zajmował 80 hektarów. Miasto uznano za jeden z najważniejszych ośrodków na wschodzie Wyżyny Irańskiej. Zidentyfikowano tam cztery okresy kulturowe podzielone na 10 faz konstrukcyjnych, które datowano na od 2. połowy IV tysiąclecia do połowy III tysiąclecia. W południowej części miasta znaleziono duży cmentarz o powierzchni około 20 hektarów, a w jednym z grobów planszę do gry i bierki.

Imponujące "ptasie móżdżki"
4 września 2009, 23:06Z badań przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców wynika, że gawrony potrafią szybko i bez wcześniejszego treningu nauczyć się korzystania z narzędzi.

Co rozwija gimnastyka mózgu?
28 października 2013, 13:37Trening mózgu wzmacnia pamięć roboczą, ale nie inteligencję płynną, czyli zdolność dostrzegania złożonych relacji i rozwiązywania problemów (ang. fluid intelligence) - twierdzą naukowcy z Georgia Tech.

Sztuczna inteligencja ponownie zmierzy się z mistrzem go
22 maja 2017, 12:28System sztucznej inteligencji AlphaGo ponownie zmierzy się z człowiekiem w go. Tym razem przeciwnikiem oprogramowania będzie 19-letni Chińczyk Ke Jie. Pierwsza z zaplanowanych trzech partii rozpocznie się jutro w mieście Wuzhen.

Microsoft kupuje Semantic Machines
22 maja 2018, 06:00Microsoft kupił firmę Semantic Machines z Berkeley, która pracuje nad sztuczną inteligencją zdolną do nawiązania dialogu z człowiekiem.